Budapesti 4-es metróvonal áramellátási rendszere

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

villamos és gépész tervezés

Megbízó

UVATERV Zrt.

Beruházás értéke

2 500,00 millió Ft

Tervezés értéke

24,30 millió Ft

Teljesítés éve

2008 - 2013

Kivitelezés éve

2010 - 2013

A budapesti 4-es metróvonal megvalósítása több kivitelezői szerződésre bontva történt, ennek egyik legösszetettebb, teljes vonalra kiterjedő eleme a „Rendszerek és áramellátás” (Co-09 tender). A metróvonal áramellátási rendszere biztosítja az egyenáramú vontatás és a segédüzemi berendezések számára a nagy biztonságú energiaellátást. A 10 kV-os hálózat és berendezések, teljes vontatási egyenáramú rendszer, a segédüzemi energiaellátás központi berendezései (transzformátorok, főelosztók és a szünetmentes ill. biztonsági elosztók) képezte a tervezési feladatunkat.

10 kV-os energiaellátás rendszere

A metróvonal első szakasza 8db külső betáplálást kap 10kV-os feszültségszinten az Áramszolgáltatótól. Az ellátás biztonsága érdekében minden külső üzemi betáplálással rendelkező forgalmi állomás és a tartalék betáplálás külön-külön 120/10kV-os Áramszolgáltatói alállomásból kap ellátást. Hat forgalmi állomásnak van külső 10kV-os csatlakozása, ezen állomások és a Járműtelep 10kV-os kapcsoló berendezése két betáplálást rendelkezik: az egyik a fentiek szerinti külső betáplálás, a másik egy közös tartalék, az ún. lánckábel, amely a metró vonalalagútban fut végig, és ezen hat állomás, valamint a Járműtelep 10kV-os elosztóiba be van hurkolva. A közbenső állomások nem rendelkeznek külső betáplálással, ezek a két szomszédos állomásból (két irányból) a vonalalagúton keresztül kapnak delegált üzemi és tartalék betáplálást. Minden állomásra telepítésre került egy 10kV-os egy gyűjtősines, lemeztokozott kapcsoló berendezés, melynek gyűjtősínje hosszirányban két részre osztott. Valamennyi kapcsoló berendezés 2db vontatási és 2db segédüzemi leágazást tartalmaz.

Vontatási egyenáramú hálózat

Minden forgalmi állomáson és a járműtelepen 2-2db vontatási blokkot tartalmazó transzformátor állomás üzemel. A vontatási blokkok 10/0,62/0,62kV áttételű kettős szekunder tekercselésű műgyanta szigetelésű transzformátorból és 12 ütemű szilíciumdiódás egyenirányítóból állnak. Az egyenirányító kimenetei a pozitív és negatív vontatási elosztó berendezésbe csatlakoznak. Az egy gyűjtősínes pozitív elosztó betáplálása szakaszolókon keresztül történik, a kitáplálások kikocsizható gyorsmegszakítókon keresztül vannak kiképezve. A vontatási energiaellátása ún. harmadik sínes rendszerű. Az egyes táplálási körzeteket az állomások bejárata előtt a harmadik sínben kialakított megszakítások (légszakaszok) választják el. Egy-egy körzetre két szomszédos állomás áramátalakítójából történik a táplálás. A kitáplálási megszakítók bekapcsolt állapotában a tápkörzetek mindkét menetirányban és egymással is villamosan össze vannak kötve (pozitív gyűjtősínen keresztül), a hatékony rekuperáció biztosítása érdekében. A kitáplálások H kábelszakaszoló szekrényhez csatlakoznak, mely segítségével a vonali vontatási hálózatról leválasztható az adott állomás. A harmadik sín biztonságos feszültség-mentesítésére automatikusan működő rövidrezáró-földelő kapcsolók vannak beépítve. A negatív hálózat visszavezetései közvetlenül a lemeztokozott negatív elosztó berendezés gyüjtősínjéhez csatlakoznak. A negatív elosztó a vontatási blokkokkal kézi működtetésű szakaszolókon keresztül van összekötve. 

Segédüzemi energiaellátás rendszere

Az állomások és vonalszakaszok gépészeti, villamos erőátviteli és világítási fogyasztói részére segédüzemi energiaellátási hálózat épült ki. Minden állomáson és a Járműtelepen 2-2db segédüzemi transzformátor került telepítésre. A transzformátorok természetes léghűtésűek, műgyanta szigetelésűek, 11/0,4kV-os feszültségáttétellel, 1000 ill. 1250kVA-es teljesítménnyel. Minden állomáson a transzformátorok egy osztott gyűjtősínes 0,4kV-os főelosztóhoz csatlakoznak.

Az áramellátás rendszere normál üzemben távfelügyelt. felügyelete a Szabó Ervin téri Diszpécserközpontban szolgálatot teljesítő energiadiszpécser (EDI) hatáskörébe tartozik.

Az áramellátási rendszer részeként Társaságunk készítette el a Kelenföldi pályaudvar, Tétényi út, Bocskai út, Móricz Zs. körtér, Keleti pályaudvar és a Járműtelep áramellátási berendezések telepítésének, kábelezésének kiviteli terveit a fővállalkozó Siemens M4 Budapest Konzorcium rendszertervei alapján, továbbá a műszaki átadáshoz szükséges megvalósulási terveket.