Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése projekt keretében Döbrentei utca - Apród utca -Lánchíd utca - Dunai kikötő közterület rendezés

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

úttervezés
forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
távközlés tervezés
híd- és szerkezettervezés

Megbízó

Budavári Önkormányzat

Beruházás értéke

1 017,43 millió Ft

Tervezés értéke

46,69 millió Ft

Teljesítés éve

2012 - 2014

Kivitelezés éve

2014 - 2015

A Várkert Bazár tervezését követte a közvetlen és tágabb környezet rendezése. A Megbízó kívánsága volt, hogy a terület 30 km/órás csillapított forgalmú övezet legyen és illeszkedjen a műemléki környezetbe. Ezért az útpályát megemeltük a Clark Ádám téri parkoló előtt, valamint a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum előtt, és a járdával egy szintbe hoztuk. Mindössze 2 cm szintkülönbség van a gyalogosfelület és az autósok felülete között, valamint a burkolat textúrájában különböznek. Az útpálya és a gyalogos felület között mindenütt van kerékpáros felület, ami eltérő színű és anyagú burkolatból épült. A korabeli kialakításnak megfelelően, a jelenlegi út burkolata is bazalt nagykockakő. Új elemként jelentek meg az irányhelyes, 1,50 m széles kerékpáros sávok, melyek anyagában színezett, szálerősítéses finombeton, egyedileg legyártott lapburkolatot kaptak, 25 m-ként kerékpáros piktogrammal ellátott elemekkel. A gyalogos és kerékpárút közé zónahatárkő került (egyedi faragott bazalt, ill. gránit), mely egyben 2 cm-es szintkülönbséget is létrehozott a két eltérő használatú felület között. A zónahatárkő a gyengén látók számára is biztosítja a biztonságos közlekedést. A Döbrentei utcának az egyirányú forgalmi rendjét megfordítottuk a forgalom csillapítása érdekében, így tényleg csak a célforgalom használja. Ezért a Szarvas téren a csomópontot át kellett alakítani úgy, hogy a Szent Gellért tér felől is lehessen jobbra fordulni az Apród utca - Lánchíd utca irányába. A kerékpáros igények maximálisan kielégítésre kerültek, kerékpáros felületet kapott a Döbrentei utca - Lánchíd utca irány és összeköttetést kapott a Krisztina körúti kerékpárúttal az Apród utca - Lánchíd utca irány is. A Várkert rakparton, a villamosok 40 - 50 km/órás sebességű közlekedése miatt, a gyalogosok védelmének érdekében a tér felől a fizikai lehatárolás volt az egyetlen megoldás, melyet egy lábazatos korlát elhelyezésével oldottunk meg. A korlát és a felsővezeték tartó oszlopok közötti sávban lehetőség adódott egy egybefüggő padrendszer kialakítására.

A tervezett közvilágítást, a terület műemléki környezetébe és az építészeti tervekbe illeszkedő közvilágítási oszlopokkal és lámpatestekkel terveztük kialakítani. A kandeláberek tervezésénél segítségünkre volt, a korabeli fotókon látható kialakítás. A tervezett kandelábereket a Várkert Bazárral szemközti oldalra terveztük, így az épület díszvilágításába a közvilágítási lámpatestek által keltett szórt fények nem zavarnak be. Közműtervezési szempontból a legnagyobb ellentmondás az új koncepció szerint átalakuló, rendezett felszín és a helyenként esetleges közműnyomvonalak egymáshoz igazítása között feszült. Ezt legjobban a DN 1200 SENTAB víznyomócső és a közvilágítási kandelábersor összeegyeztetése példázta, nem lehetett megfelelően elhelyezni az úttal párhuzamosan telepítendő korhű kandelábereket, végül is a DN 1200 SENTAB cső kiváltása lett a megoldás, DN 1000 méretű göv csővel. A felszínrendezés talán legfontosabb feladata a csapadékvíz elvezetése volt. A Gloriette előtti terepszint mintegy 4 méterrel van mélyebben mint a Szarvas tér és több mint 3 méterrel mint a Clark Ádám tér. Mivel a kiemelt szegélyek megszűntek, ezért rácsos folyókát és egyoldali, ívesen kialakított felszíni folyókát terveztünk nagyméretű víznyelő rácsokkal, melyeket a mélyponton dupláztunk.

A Várkert Bazár mind teljesebb közösségi közlekedéssel történő kiszolgálása érdekében, létesült egy új kikötő a Budai alsó rakparton, melyet egy akadálymentes gyalogos rámpa köt össze a felső rakparttal. A térség villamos közlekedéssel történő jobb megközelítése érdekében, létesült egy új villamos megállóhely a Várkert Bazárnál, egy pedig a Szarvas téren, ezzel egy időben megszűntek a Döbrentei téri és a Fátyol utcai megállóhelyek, ezeket pótolja a Rudas fürdőnél kialakított megállóhely, ahol egy jelzőlámpa telepítésével biztonságos gyalogos és kerékpáros kapcsolat került kialakításra az Erzsébet híd és a Szent Gellért rakpart között.