"TramTrain" integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetése Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában és villamos fejlesztés Hódmezővásárhelyen

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

úttervezés
forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
távközlés tervezés
híd- és szerkezettervezés
geotechnika

Megbízó

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata

Beruházás értéke

18 100,00 millió Ft

Tervezés értéke

27,30 millió Ft

Teljesítés éve

2011 - 2012

Hódmezővásárhely MJV város megbízásából a TRENECON COWI Kft.– FŐMTERV Zrt. - Forrás Unió Kft. alkotta „Tram-train Konzorcium” készítette a két város közötti közösségi közlekedési kapcsolatok fejlesztésének részletes megvalósíthatósági tanulmányát. A fejlesztés célja Hódmezővásárhely és Szeged közötti közösségi közlekedés minőségi fejlesztése volt, mellyel vonzó és biztonságos alternatíva alakulhat ki az egyéni gépjárműforgalommal szemben.

A FŐMTERV feladata a projekt során a forgalomfelvételek lebonyolítása és a teljes műszaki tartalom koncepcionális és megvalósíthatósági tanulmány tervszinten történő kidolgozása volt.

A tram-train olyan elővárosi kötöttpályás közlekedési módot és kapcsolatot jelent, mely a szomszédos települések városi villamosvasút vonalait (hálózatait) nagyvasúton keresztül kapcsolja össze, biztosítva így a gyors és átszállásmentes belvárosi kapcsolatokat. Európában a 90-es évek elejétől jegyezhetünk tram-train rendszereket, Magyarországon eddig ilyen még nem létesült, de Szegeden kívül több magyar nagyváros is tervezi ilyen jellegű közlekedési mód kiépítését (Debrecen, Miskolc). A két, egymástól 25 km-re fekvő megyei jogú város közötti kapcsolat nagyon szoros, a két település között egy átlagos munkanapon mintegy 8.000 utazás történik.

A jelenlegi helyzet adottságai, a távlati célok és eszközök meghatározása alapján a koncepcionális változatok a következőek voltak:

  1. A vasúti szolgáltatás elővárosi jellegű fejlesztése a két város között.
  2. A vasút és a szegedi villamos összekötése tram-train rendszerben, hódmezővásárhelyi villamosvasút építése nélkül.
  3. Hódmezővásárhely villamosvasúti fejlesztés train-tram rendszerben, Szeged-Rókus pályaudvaron közös peronos átszállási kapcsolattal.
  4. Hódmezővásárhely – Szeged közötti tram-train rendszer bevezetése hódmezővásárhelyi villamosvasúti fejlesztéssel.

A műszaki, forgalmi és közgazdasági értékelések alapján ezekből került a kiválasztásra a IV. jelzésű, változat kiválasztásra és kidolgozásra, melynek főbb műszaki tartalma:

  • 3,3 km hosszú egyvágányú villamospálya kiépítése forgalmi kitérővel és végállomással Hódmezővásárhelyen
  • A 135. sz. vasútvonal fejlesztése Hódmezővásárhelyi Népkert – Szeged, Rókus között (sebességemelés, forgalmi kitérők építése)
  • Szeged-Rókuson az 1-es villamos és a 135. sz. vv. közötti vágánykapcsolat kiépítése
  • A szegedi közlekedésre is alkalmas 8 db hibrid (dízel-elektromos) 34 m hosszú jármű beszerzése
  • Állomási előterek fejlesztése: P+R, B+R parkolók, utastájékoztatás
  • ITS fejlesztés (megállóhelyi és járműkövetési információs rendszer kialakítása)
  • Járműtelep létesítése Szegeden (SZKT telep bővítésével)