Szolnoki vasúti Tisza-híd kiviteli és technológiai tervezése

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

híd- és szerkezettervezés

Megbízó

NIF Zrt.

Beruházás értéke

10 000,00 millió Ft

Tervezés értéke

220,00 millió Ft

Teljesítés éve

2012 - 2015

Kivitelezés éve

2014 - 2015

A szolnoki vasúti Tisza-híd a Szolnok-Szajol vonalszakasz 1073 hmsz.-ében található, mely a legnagyobb kapacitású vasúti átkelőhely a folyón.
A híd újjáépítésének kiviteli terveit a NIF Zrt. megbízásából készítettük 2012-2013-ban, majd a kiegészítő kiviteli és technológiai tervek készítésére a nyertes kivitelezőtől (TISZA-2013 Konzorcium) kaptunk megbízást.
A tervek szerint a mederhíd felszerkezete átépül, két önálló, egymástól 6,6 m tengelytávolságra levő egyvágányú rácsos gerendahíd épül: az új felszerkezet konstrukciós szempontból kedvező, szimmetrikus rácsozású, alsópályás párhuzamos övű rácsos tartó ortotróp pályaszerkezettel, támaszköze 2x96,96 m. A rácsos tartó felső övrúdjai kalapszelvények, a rácsrudak hegesztett I-tartók. Az alsó öv aszimmetrikus, a hossztartókkal, pályalemezzel és hosszbordákkal együttdolgozik. A felsőpályás, gerinclemezes kéttámaszú ártéri hidak új, keresztbordákkal merevített ortotróp pályát kapnak.

A MÁV Zrt. a felszerkezetek cseréjéhez az egyhetes vágányzár idejét (2014. október 5-11.) két évre előre kitűzte, és a nemzetközi menetrendben közzétette. Az időpont rögzítése és gyakorlatilag módosíthatatlansága miatt a kiválasztott építési technológia nem függhetett a Tisza szeszélyes vízjárásától, az időjárástól, vagy bármilyen más tényezőtől, amely azt ellehetetlenítené.
A technológiai tervezés során az új felszerkezetek helyszíni összeállításához, hossztolásához, kereszttolásához, az alépítmények megerősítéséhez, valamint a régi felszerkezet bontásához szükséges valamennyi segédszerkezeteket, ellenörző számításokat, valamint a különböző műveletek fázisterveit készítettük el, továbbá folyamatos helyszíni tervezői művezetést végeztünk.

Egy meglévő híd újjáépítése során mindig számtalan adottsághoz, körülményhez kell alkalmazkodni, melyek alapjaiban határozzák meg a tervezés irányát, az alkalmazott építési technológiákat és segédszerkezeteket. Végeredményben ettől is mondható igazán szépnek ez a mérnöki feladat.

Érdekességek:
A szolnoki Tisza-híd felszerkezetcseréje
A déli felszerkezet behúzása
A régi kétvágányú Tisza-híd utolsó napja
A mederhidak felszerkezet cseréje (1942)
A háború után újjáépített mederhíd átadása (1947)