A 4-es metró K2B Kálvin tér-Múzeum körút kiviteli terve

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

úttervezés
forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
távközlés tervezés
híd- és szerkezettervezés
geotechnika
organizáció

Megbízó

COLAS Építő Zrt.

Beruházás értéke

3 309,33 millió Ft

Tervezés értéke

176,70 millió Ft

Teljesítés éve

2007 - 2011

Kivitelezés éve

2007 - 2013

A belváros tereinek és főútvonalainak átalakításában jelentős szerepe volt a 4-es metró kapcsolódó felszíni beruházásainak, mely keretén belül először a budai oldalon épült át 2002-ben a Bartók Béla út, Gellért tér, részben a Móricz Zsigmond körtér és a Kosztolányi Dezső tér. A pesti oldalon a Fővám tér- Vámház körút- Kálvin tér- Múzeum körút összefüggő rendszerének engedélyezési tervei 2006-ban készültek a FŐMTERV generáltervezésében.
A kiviteli tervezés a Fővám tér- Vámház körút szakaszra és a Kálvin tér –Múzeum körút szakaszra két külön megrendelés keretében zajlott, a Kálvin tér –Múzeum körút „K2B” szakasz kiviteli terveinek teljes körű elkészítésével a COLAS Építő Zrt. bízta meg a FŐMTERV-et.

 

TERVEZÉSI FELADATOK:
•    Módosított engedélyezési tervek elkészítése, engedélyek megszerzése
•    Kiviteli tervek
•    Megvalósulási tervek

 

A BERUHÁZÁS ELEMEI:
•    Csillapított forgalmi rendnek megfelelő útpálya a Vámház körúton 2x1, a Múzeum körúton 2x2 forgalmi sávval
•    Irányhelyes kerékpársáv mindkét oldalon
•    Szűkített csomópont a Kálvin téren (a korábbi 5 ág helyett 4 ágú)
•    Új sétáló utca a lezárt Baross utca Kálvin téri szakaszán
•    Szélesített járdák „berendezési sáv”-val
•    Egységes, egyedi járdaburkolat „K kő” a teljes szakaszon, mely később az Astorián túl is folytatódik
•    A látás sérültek számára vezető burkolat a gyalogátkelő helyekig
•    Az akadálymentesítés érdekében felszíni gyalogátkelőhelyek létesítése a Kálvin téren
•    Fasor visszatelepítése a Vámház körúton, pótlása a Múzeum körúton
•    Parkolás korlátozott mértékben a járdán
•    Villamos pálya és felsővezeték felújítása a buszok számára is járható közös tömegközlekedési pályával
•    A megállókban egyedi peron lefedés a Kálvin tér építészeti arculatához illeszkedve
•    A Kálvin tér építészeti arculatának átalakítása a lépcsőfeljárók, metró aluljáróból érkező liftek lefedésével, utcabútorok, zöldfelületek elhelyezésével
•    Az út- és vágány építéssel érintett terület alatti teljes közmű hálózat korszerűsítése
•    Egységes stílusú közvilágítási oszlopok a kiskörút teljes hosszában

A BERUHÁZÁS EREDMÉNYE:
A 4-es metró üzembe helyezése a felszíni forgalom csökkenését kell, hogy eredményezze, így lehetőség nyílt a közlekedési pálya egy részének a gyalogosok és kerékpárosok részére történő átadására. Ezt a célt a Vámház körúton a közös tömegközlekedési pálya mellett 1-1 forgalmi sáv, mellette kerékpársáv, a Múzeum körúton 2x2 forgalmi sáv szintén irányhelyes kerékpársávokkal szolgálja. Parkolásra csak korlátozott mértékben, a járdán a fák között van lehetőség.
Az útvonal egységes burkolatával, archaizáló közvilágítási oszlopaival összeköti a világörökség részét képező Fővám teret az eklektikus Kálvin téren keresztül az Astoria csomóponttal. A Vámház körút –Kálvin tér – Múzeum körút vonalon az ún. „K=Kiskörút” mintázatú beton térkő épült, egyedi arculatot kölcsönözve a Kiskörútnak egészen a Deák térig. A tereken attraktív elemek jelentek meg: a Kálvin téren a modern építészet metrókijáratokat és villamos peront lefedő üveg alkotásai, a zöldterületeket körülölelő ülőpadok, burkolatba helyezett fénycsíkok Skardelli György építész munkái.  A megújult Kálvin tér az egykori gépjárművekkel telített közlekedési csomópont helyett a VIII. és IX. kerület gyalogos zónáit az V. kerülettel összekötő gyalogos világ kellemes találkozási helyévé alakult.