Budapesti 3. metróvonal rekonstrukciója és meghosszabbítása

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

úttervezés
forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
távközlés tervezés
környezetmérnöki tervezés
híd- és szerkezettervezés
geotechnika
organizáció

Megbízó

BKK Zrt.

Beruházás értéke

141,00 millió Ft

Tervezés értéke

1,80 millió Ft

Teljesítés éve

2014 - 2015

Kivitelezés éve

2017

Budapest 3. metróvonala 1976 és 1990 között öt szakaszban került megépítésre. Nyomvonala észak-déli irányban szeli át a fővárost megközelítőleg a Duna vonalát követve. A vonal Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító közösségi közlekedési eszköze, amely a város közlekedésében nélkülözhetetlen szerepet tölt be. Ma munkanapokon 500-520 ezer felszálló utas veszi igénybe. Az M3 metróvonalon jelentősebb felújítási munkálatok korábban nem folytak, a beavatkozások az állagmegóvásra szorítkoztak. Mind az infrastruktúra, mind a járműállomány leromlott állapotba került, a meghibásodások egyre gyakrabban jelentkeztek.
A metróvonal fejlesztésének előkészítésére vonatkozó tervezési feladatot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mint ajánlatkérő írta ki, s a feladatot a FŐMTERV Zrt. – UVATERV Zrt. alkotta konzorcium nyerte.
A megvalósíthatósági tanulmány részét képező változatelemzés az alábbi szakaszokra irányult:
• A jelenleg működő teljes szakasz rekonstrukciója a Kőér utcai járműteleppel együtt. A változatok az egyes infrastruktúra elemek felújításának szintjében különböznek egymástól.
• Az északi meghosszabbítás elemzése során három vizsgált változat közül egyik a Káposztásmegyeri lakótelepig, további kettő az M0-ig történő meghosszabbítást tartalmazta.
• A déli meghosszabbítási lehetőségek komplex értékelése; ebben a munkarészben két eltérő nyomvonalon a repülőtérig való fejlesztést vizsgált az anyag, valamint a Szarvascsárda térig, illetve az Újhegyi lakótelepig való kiépítést.
A FŐMTERV vezette konzorcium irányította azt az átfogó tervezési folyamatot, amelynek keretében koncepció tervet, döntés előkészítő változatelemzéseket, megvalósíthatósági tanulmányt, engedélyezési tervet és tendertervet kellett készíteni a meglévő szakaszra, valamint tanulmánytervet, megvalósíthatósági tanulmányokat kell készíteni az északi, illetve a déli meghosszabbításra.
A tervezési folyamatban a FŐMTERV minden szakág tekintetében irányítóként és tervezőként is részt vett, mintegy 300 mérnök munkáját szervezve és irányítva.
A finanszírozási források megteremtése érdekében közgazdasági és pénzügyi vizsgálatok is készültek, valamint a rekonstrukcióra vonatkozó megvalósítási tanulmány angol nyelven is kidolgozásra került.
A működő teljes szakasz felújításának engedélyezési és ajánlati (tender) szintű tervezése 2014-2015 évek során megtörtént, a kivitelezés az északi szakaszon 2017-ben megindult és várhatóan négy éven belül befejeződik.
Az északi és déli irányú továbbépítésről döntés a következő években születik majd.