M4 gyorsforgalmi út Cegléd-Abony közötti szakasz

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

úttervezés
forgalomtechnika
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
távközlés tervezés
híd- és szerkezettervezés
geotechnika

Megbízó

NIF Zrt.

Beruházás értéke

21 000,00 millió Ft

Tervezés értéke

195,00 millió Ft

Teljesítés éve

2016 - 2017

Kivitelezés éve

2018

Kapcsolódó anyagok

CsatolmányMéret
PDF ikon II_A1_02.01_K_V0_att.pdf1.71 MB

Előzmények

2016.04.28-án bízta meg az Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az ÚT TESZT Kft. - Főmterv Zrt. alkotta konzorciumot a M4 gyorsforgalmi út Cegléd – Abony közötti szakasz engedélyezési, kiviteli terveinek az elkészítésével.
A tervezés megkezdésekor rendelkezésünkre állt a hatályos környezetvédelmi engedély, aminek a pontosítását a projekt keretén belül kellett elvégezni. A tervezett gyorsforgalmi út nyomvonala megegyezik a jelenlegi 4 sz. főút nyomvonalával. A 18 km hosszúságú tervezési szakasz közel egy harmadán jelenleg is 2x2 sávos 26.60 koronaszélességű út található. A további körülbelül 12 km hosszúságú szakaszán 2x1 sávos kialakítás van, amelynek a kialakítás már eleve egy gyorsforgalmi út fél pályájának felet meg. A tervezési szakasz kezdőszelvénye csatlakozott az szintén építés alatt álló M4 gyorsforgalmi út M0-Cegléd közötti szakaszának tervéhez. A végcsomópont csatlakozott az M4-M8 gyorsforgalmi utak csomópontjának tervéhez. A FŐMTERV Zrt. készítette az utolsó 6 km terveit.

Tervezett keresztmetszet

Az NFM elrendelésének megfelelően 26.60 m koronaszélességű keresztmetszet került kialakításra. Az elrendelés határozta meg az üzemi sáv burkolatlan kialakítását. A felújításra kerülő szakaszokon meglévő burkolatszélességhez történő igazodás miatt a biztonsági sáv nem teljes felületén rendelkezik burkolattal.

Csomópontok, keresztezések kialakítása:

A FŐMTERV Zrt. által tervezett szakaszon kialakításra került 3119 j. országos közút külön szintű átemelése, és a 3122 j. országos közúttal alkotott fél lóheretípusú külön szintű csomópont.

Középső elválasztósáv kialakítása:

A tervezési szakasz jelentős része egy túlemeléssel kialakított ívben helyezkedik el. Mivel a jelenlegi magassági vonalvezetés is közel vízszintes, így az elválasztó sáv víztelenítésének megoldása is különös gondosságot igényelt. Az ívben kialakításra kerülő üzemi átjárónál résfolyókával történő vízelvezetési megoldást kellett betervezni.

Műtárgyak kialakítása:

A tervezési szakaszon két darab főpálya feletti három nyílású előregyártott gerendás híd került megtervezésre. Mindkét híd felszerkezete és a hozzá vezető töltés úgy lett kialakítva, hogy a rendezési tervekben szereplő távlati kerékpáros nyomvonalak kialakítását lehetővé tegyék.