• 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN
  • 10 IRODA,
    220 MÉRNÖK,
    TÖBB, MINT 70 ÉV
    TAPASZTALATÁVAL
    AZ INFRASTRUKTÚRA-
    TERVEZÉS
    SZOLGÁLATÁBAN

Duna Alagút részletes megvalósíthatósági tanulmány

muszaki_adatok_cim

Műszaki adatok

Szakágak

forgalomtechnika
vasút és felsővezeték tervezés
közműtervezés
villamos és gépész tervezés
távközlés tervezés
környezetmérnöki tervezés
híd- és szerkezettervezés
geotechnika
organizáció

Megbízó

Építési és Közlekedési Minisztérium

Tervezés értéke

1 440,00 millió Ft

Teljesítés éve

2023

Budapest nemzetközi szinten is jelentős gazdasági és közlekedési központ, azonban vasúti csomópontként szűk keresztmetszetet jelent az európai és a hazai vasúti hálózaton egyaránt. A nemzetközi és országos szerepkör mellett a vasút fejlesztése kényelmes, megbízható, kiszámítható és nagy kapacitású közlekedési módot nyújt az utasainak, amivel hozzájárul a fenntartható és klímabarát közlekedéshez. Az alagút és a kapcsolódó fejlesztések a fenti szűk keresztmetszetet oldják fel, és a BAVS (a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia) részeként, annak központi elemeként kerülnek megvalósításra.

Az alagút által biztosított előnyök kihasználása csak úgy lehetséges, hogy ha a budapesti vasúti vonalakat hálózati szinten oly mértékben fejlesztjük, hogy biztosítani tudják az alagút kihasználásához és a stratégia által elérni kívánt utasszámhoz szükséges vonatszámot és a fővárosi közlekedéshez való szerves kapcsolódást, ezért a projekt része volt Budapest vasúthálózatának újratervezése is. Az alagúttal lehetővé válik, hogy az agglomerációból nagyságrendileg kétszer annyi utas érkezzen a fővárosba, jelentősen csökkentve ezzel az agglomeráció és a főváros autós forgalmát is. A fejlesztések hatására a vasúti megállók forgalmas átszállóponttá válnak, az állomások közlekedési integráló szerepe emelkedni fog.

A Duna Alagút fő állomásainak környezete, a Nyugati Pályaudvar, a Széll Kálmán tér által felszabaduló Déli pályaudvar területe és a Kelenföldi pályaudvar környéke is nagy mértékben érintettek a város számára értékessé tehető barnamezős területek fejlesztésében. A felszabaduló területek mindhárom helyszínen lehetőséget kínálnak egy új, belvárosi lakóövezetekből, rekreációs területekből, kulturális és üzleti létesítményekből álló városrész kialakítására.

A Duna Alagút pályaudvarai mellett a város hat pontja, Rákospalota-Újpest vasútállomás, Istvántelek megállóhely, Rákosrendező vasútállomás, a Keleti pályaudvar, valamint Kőbánya alsó és Kőbánya-Kispest vasútállomások is a városfejlesztés új motorjai lehetnek. Megnyílik a jelenleg elhanyagolt vasúti területek rehabilitációjának lehetősége, melyek átalakulása a teljes város életét képes megváltoztatni.

A Duna Alagút projekt sokrétű társadalmi és gazdasági előnyökkel kecsegtet. Az elsőszintű hasznokból származó, a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb utazási lehetőség nyújtotta gazdasági előnyök mellett a másodszintű hasznokból, a jobban elérhető és nagyobb munkaerő piacból és a harmadik szintű hasznokból, az új városrészekből, a nagy zöldterületekből és a tisztább levegőből származó gazdasági előnyök is figyelembe lettek véve. A két utóbbi hasznon számítására magyarországi projektben most először került sor. Számításaink szerint a befektetések 2047-re megtérülnek. Továbbá a 2070-ig vizsgált időszakban a befektetett összeg megtérülése várhatóan a kétszeres értéknél nagyobb lesz.

A projekt keretében cégünk végezte a vasúti menetrendi és vasúti infrastruktúra tervezési, a geotechnikai és a speciális mélyépítési, a híd- és szerkezettervezési, a közműtervezési, a távközlési, a vasúti felsővezeték tervezési, a villamosgépészeti és az építési organizációs feladatokat. A gazdasági elemzéseket a FŐMTERV munkatársai koordinálták, és az alvállalkozókkal együttműködve készítették. A FŐMTERV a projekt fővállalkozójaként a hazai menetrendi és várostervezési és gazdasági elemzési gyakorlatokat frissítendő külföldi alvállalkozókat is bevont a munkába, akik mellett számos neves hazai építész, gazdasági és környezetvédelmi vállalkozás is részt vett a projektben. A szükséges infrastruktúra fejlesztések tervezése – egy neves, nagy nemzetközi referenciákkal rendelkező svájci alvállalkozó, az SMA und Partner AG bevonásával – Magyarországon egyedülálló módon megbízható menetrendi koncepcióra épült. Az SMA többek közt az SBB-nek (a Svájci Szövetségi Vasutaknak) készített hosszútávú forgalmi koncepciót és menetrendeket. A városfejlesztési koncepció új szemléletét egy szintén kiváló referenciákkal rendelkező, holland alvállalkozó, az Un Studio biztosította, aki Európától Ausztráliáig készít várostervezési koncepciókat és tervez épületeket. A gazdasági elemzéseket, beleértve az újszerű finanszírozási lehetőségek bevonását, egy kiemelkedő megrendelői körrel rendelkező angol elemző alvállalkozó, a Steer Davies & Gleave Limited Registered Office támogatta. A Steer a világ minden részén végez közlekedésgazdasági, környezeti és energiagazdasági elemzéseket. Többek közt jelentős szerepet játszott a londoni Crossrail üzleti indoklásának kidolgozásában, valamint a szélesebb körű gazdasági előnyök indoklásában.