muszaki_adatok_cim
Műszaki adatok
Szakágak
Megbízó
Beruházás értéke
Tervezés értéke
Teljesítés éve
A tervezési szerződés keretében cégünk feladata a Budaörs Város által tervezett „Budaörs városi és elővárosi közlekedési rendszerének összekapcsolása, intermodális csomópont kialakítása, kitekintéssel a térség hosszú távú közlekedésfejlesztési lehetőségeire” Részletes Megvalósíthatósági tanulmány (RMT) elkészítése, a projektek megvalósíthatóságának alátámasztása, a legmegfelelőbb változat kiválasztása.
A kiválasztott változat leírása
Vasút
Budaörs, Szilvás területén új vasúti megállóhely jön létre, mely középperonos elrendezésű, korszerű, a távlati elképzeléseket figyelembe vevő és 100%-ban akadálymentes kialakítású lesz. Ezzel együtt a meglévő budaörsi vasútállomás személyforgalmi funkciója megszűnik. Az elővárosi vasút csúcsidejű üteme 20 perces lesz, de távlatban a 15 perces követésnek is megfelel az elrendezés.
Közlekedési rend, közúti változások
Az intermodális csomóponthoz kapcsolódóan a meglévő hálózati elemek közül 3 db csomópont épül át. A Sport utcához kapcsolódó M1-M7 autópálya le- és felhajtók a jelenlegi lámpás kialakítás helyett spirális körforgalommá épülnek át direkt ágakkal. A 098/2 telek ("háromszög" telek északon) P+R parkoló elérhetőségének javítása érdekében az autópályáról új direkt lehajtó ág épül meg a 2. körforgalomhoz kapcsolódóan. Ugyancsak körforgalmú csomópont lesz a 8105 j. út – Méhecske utca – Malomdűlő utca csomópontja is.
Kerékpáros megközelítés és B+R férőhelyek
Az intermodális csomópont kerékpáros megközelítése a tervezett Méhecske utcai körforgalmú csomóponttól kerékpáros nyom kialakításával biztosított. A korábbi terveket figyelembe véve Törökbálint és Budaörs kerékpáros kapcsolatát a Sport utcán végig biztosítjuk. Továbbá az új M1-M7 gyalogos-kerékpáros híd megépítésével a budaörsi lakótelep és a Baross utca vonzás-körzetét is összekapcsoljuk az intermodális csomóponttal. Szilvás és a 098/2 telek területén egyaránt 60-60 B+R kerékpártároló kerül kialakításra. Az Auchan és az IKEA áruházak között a korzó tengelyéhez majd a Baross utcához csatlakozva megépítésre kerül egy új kerékpáros kapcsolat.
Műtárgyak Új gyalogos-kerékpáros aluljáró kerül kialakításra az 1.sz. vasútvonal alatt. Az új vasúti megállóhelyhez kapcsolódóan az aluljáró akadálymentes kialakítású, lifttel ellátott lesz. Új gyalogos-kerékpáros híd épül az autópálya felett, amely az Auchan korzó tengely meghosszabbításában teremt kapcsolatot Budaörs és az IMCS között. A hídhoz mindkét oldalon 1-1 mozgólépcső és lift tartozik.
Autóbusz állomás
A tervezett intermodális csomópont autóbusz állomása kétirányú körbejárást biztosít, a későbbi közúthálózatba illeszthetőséget is figyelembe véve. A BKK, a Volán és a helyi busz álláshelyek mellett K+R és taxi férőhelyek is kialakításra kerülnek. A meglévő budaörsi lakótelepi végállomást az újonnan épülő intermodális csomóponti buszállomás nem váltja ki.
P+R parkolók
Az intermodális csomóponthoz kapcsolódóan közel 400 P+R parkoló épül. Ebből a vasúttól északra közel 250, Szilváson (délen) pedig 150 férőhely kerül kialakításra. A szabad parkolóhelyek megközelítésében intelligens közlekedési rendszerek, dinamikus táblák segítenek majd.
Építészet
Az elsődleges szempont egy olyan építészeti karakter megfogalmazása volt, ami izgalmas tereket, érdekes kilátásokat, átlátásokat hoz létre a közlekedők számára és ezáltal élménnyé, térélménnyé válik a közlekedés az útvonalon. A gyalogos- kerékpáros tengely szalagszerű lefedése a budaörsi hegyek sziluettjére utaló módon az autópálya fölött meggyűrődik, szimbolikus jelként, kapuként fogadja a forgalmas autópályán utazókat és a megérkezés érzetét kelti. A híd építészetileg karakteres, jelszerű megformálása turisztikai szempontból is Budaörshöz vonzza az utazókat.